ZAKAJ SE MORAMO IGRATI?

Standard

članek je originalno objavljen v reviji Mama in dojenček, junij 2012

Preko igre otroci širijo razumevanje sebe in sveta, ki jih obdaja, ter se učijo komunikacije s sovrstniki in odraslimi. Začne se s »pokanjem frisov« novorojenčku in nadaljuje do sestavljanja zapletenih modelčkov z mladostnikom. Od daleč lahko izgleda kot nekaj preprostega, toda gre za trdo delo: reševanje problemov, razvijanje spretnosti, premagovanje fizičnih meja … Kadar igro usmerja otrok, mu to omogoči, da si sam določa tempo, da sam odkriva, kaj mu je všeč, in se lahko popolnoma in strastno prepusti svoji priljubljeni aktivnosti. Kadar igro usmerjamo starši, igra sicer izgubi na kreativnosti in spontanosti, zato pa pridobi na čustveni zrelosti in širjenju obzorij. Igra pa ne koristi le otroku. Starši lahko skozi igro bolje spoznajo svojega otroka, z njim vzpostavijo dober odnos in se zraven tudi sami razbremenijo. Izredno pomembno je, da se znamo tudi kot odrasle osebe
sprostiti in neobremenjeno zaigrati. Dolgčas? Vedno redkejši pojav pri današnjih otrocih. Urniki so zapolnjeni, dnevi strukturirani. Če želite, da bo otrok iznajdljiv in kreativen, mu pustite, da mu je dolgčas. Šele takrat bo zares vklopil glavo in si izmislil nekaj, kar ga bo razvedrilo. Sicer bo kot odrasel posameznik, brez točno določenega urnika, izgubljen in osamljen.

1. Razvijanje domišljije
Morda je najpomembnejši vidik igre, da razvija domišljijo. V igri postanejo običajni predmeti nekaj povsem novega – kos lesa je nenadoma hiter čoln, brisača postane šotor in palica končno razkrije svoje čarobne sposobnosti. Pri tem bodimo pozorni, da otroku ne pomagamo preveč pri iskanju teh novih funkcij, saj tako razvijamo svojo domišljijo in ne njegove. Kako pomagamo vzpodbujati domišljijo? Vzpodbujajte igro z vsakodnevnimi predmeti (škatle, tulci, vrvi …). Dobre so tudi igrače, ki so uporabne na več načinov (kocke, lončki …).

2. Socialne spretnosti
Predmeti niso edini, ki igrajo različne vloge. Otrok v trenutku preide iz superheroja z nadnaravnimi sposobnostmi v strašnega gusarja. Igre vlog ga učijo vedenja v običajnih vsakodnevnih situacijah. Tako se pri igranju “trgovine” nauči, kako naroči
kruh, katere vrste zelenjave poznamo, zakaj je potrebno čakati v vrsti, dobi predstavo o vrednosti denarja … Vse to seveda pomaga tudi pri obisku prave trgovine, ki je v realnosti lahko precej travmatski. Otroci v igri vlog pogosto preigravajo situacije, ki so jim sicer neprijetne ali jih slabo razumejo. Skozi preigravanje pod odraslim vodstvom lahko močno olajšamo otrokovo stisko in mu pomagamo razvijati ustrezne socialne spretnosti. Prevetrimo njegove infantilne poglede in mu pomagamo, da jih pravilno uvrsti v svojo podobo sveta. Igra vlog je neprecenljiva tudi, kadar v družino prihaja nov član, ki bo seveda pomembno vplival na dinamiko dogajanja v družini. Če bomo že pred rojstvom novega člana “vadili” novo razporeditev pozornosti
v družini, to ne bo več tako velik šok za prvorojenca. Podoben učinek imajo sevedatudi igre o delitve igrač, o obiskih, pregledih pri zdravniku, potovanjih z letalom … Povabite otroka k igranju vlog (pri tem pomagajo imitacije “tapravih” predmetov kot npr. telefon ali kuhinja) – odlična zabava tudi za več oseb.

3. Razvoj besednega zaklada
Seveda brez knjig tu ne gre. Najprej kartonke, nato papir. Vedno več je knjig s fotografijami. Škoda! Ilustracija zaradi svojih neskončnih možnosti abstrakcije precej bolje dopolni tekst. Pri branju se razvija več stvari hkrati – koncentracija, razumevanje, besedni zaklad … Knjige so lahko tudi odlična iztočnica za pogovor. V zadnjem času se veliko govori o pravljicah. Da napeljujejo na nedosegljive ideale, da so preveč krute … Nekateri starši tako grozljive dele kar preskočijo. Nič od tega ne bo škodilo vašemu otroku, če se boste o pravljicah seveda tudi pogovarjali. Zakaj vedno znova prosijo, da jim krute in žalostne dele večkrat preberemo? Ob neprijetnih vsebinah se ne počutijo prijetno, jih je strah – toda z vsakim novim branjem je strah manjši, postaja obvladljiv in s tem neprijetnost izzveni. Tako da je ravno obratno: s preskakovanjem grozljivih delov otroka ne obvarujete, temveč ga prikrajšate za napredek.

4. Risanje in fine motorične spretnosti
Izražanje na neverbalni način je izredno pomembno za malčka, ki sploh še ne pozna dovolj besed, da bi lahko povedal vse, kar se mu je zgodilo ali kar je začutil. Risanje, lepljenje, oblikovanje je tako odličen način za premagovanje teh ovir. Pustimo otroku, da sam najde svojo izrazno pot. Najslabše ga je učiti risati v zgodnjih letih! Dajte mu papir in svinčnik in naj sam najde svoje podobe. Izredno zanimivo je opazovati, kako otroci upodobijo svoja občutja: npr. če z malčkom na sprehodu “spoznate” smreko
– vse njene iglice, storžke, deblo, obliko in vonj – ter nato doma pustite, da sam to nariše, vas bo najverjetneje presenetil s pristnimi podobami podrobnosti, nikjer pa ne bo sledu o trikotniku z deblom, kar bi mu verjetno na njegovo prošnjo na papir narisalivi. Še prehitro bo začel oponašati realne podobe, zato je tako pomembno, da ga ne silimo v to še mi.

5. Motorični razvoj
Praktično vsaka aktivnost promovira motorični razvoj, toda pod to točko bi posebej omenila razvoj ravnotežja, kooordinacije gibov, zavedanje telesa in pridobivanje kondicije, se pravi grobo fizično aktivnost. Plezanje in tekanje sta nujni del otroške igre. Raziskovanje lastne moči, vztrajnost in ponavljanje so glavne komponente. Vse zelo pomembne za uspešen razvoj. Padci in  umazanija grejo pri tem z roko v roki. Nič hudega, tudi to mora biti. Kako razvijati grobo motoriko? Najboljši način je z vzorom. Sedenje pred televizorjem ali računalnikom ne pomaga. Vstanite in pojdite ven. Žoge vseh oblik tudi prav pridejo. Dežuje? Še boljše! Luže so odlične za čofotanje. Če pa se vam danes ne da ven, pa še vedno lahko zaplešete po dnevni sobi.


5 najboljših igrač na svetu (prirejeno po blogu www.wired.com/geekdad):

1.    palica – ravna, ukrivljena, dolga, kratka… lahko čaraš, koplješ, tolčeš (posebno pazljiv je potrebno biti pri večjih modelih te igrače). Končno nekaj, kar res raste na drevesih!
2.    vrv – vse dolžine in debeline so sprejemljive, seveda za malo večje otroke in ne za dojenčke. Odlična stvar, ki navadno palico spremeni v ribiško, je nepogrešljiv del gugalnice in z njo lahko vlečeš različne predmete naokoli.
3.    tulec – za teleskop ali v dvojini za daljnogled, za borbo, kot cev, razrezan podolgem kot žleb… Lahko ga barvaš, lepiš, okrasiš. Hitro se pokvari, toda hitro tudi dobiš novega.
4.    zemlja – lahko jo koplješ ali narediš kupček. Dodaš vodo in dobiš blato, ki ga lahko oblikuješ ali razmažeš. Vključuje malo več pranja, zato priporočamo uporabo v zunanjih prostorih.
5.    škatla – tudi ta izdelek je na voljo v različnih velikostih in oblikah. Uporabna za shranjevanje, skrivanje, za stanovanje, kuhinjo, za izdelavo gledališča. Cenovno ugodna igrača.

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s